Vis mine prosjektlister

Mine prosjektlister

Hjem / SenseIT / Arbeidsmiljø / Featuring Spaces – La kunst heve totalopplevelsen
Arbeidsmiljø, Design, Populære innlegg

Featuring Spaces – La kunst heve totalopplevelsen

Av: Einar Hatlo, Daglig leder Featuring Spaces (publisert NILs Årbok 2018) |
Legg til i liste

Legg til i prosjektliste

Avbryt

Prosjektliste oppdatert

Kan kunst og utsmykking heve totalopplevelsen av interiørarkitektenes prosjekter?
– Et kunstverk kan forandre opplevelsen av et rom og skape et sterkt førsteinntrykk. Man kan bevisst fremkalle følelser som trygghet, glede og inspirasjon. Det kan være vakkert å se på, og til og med ha en provoserende undertone. Bruk av kunst kan være et effektivt virkemiddel for en interiørarkitekt.

Spørsmålet er: Hvordan kan dette utnyttes best mulig i interiørprosjekter?

KUNST HAR BLITT MER TILGJENGELIG

Kunstinteresse har vært i sterk vekst de siste årene. Fra å være noe for spesielt interesserte kunstskjønnere, har kunst nå fått en viktigere rolle i folks hverdag og i samfunnet generelt. Det har blitt en større bevissthet i forhold til at kunst skal være mer tilgjengelig for alle. Alt fra graffiti og street art, utsmykkinger i offentlige rom ogtil pop up-gallerier – selv på Gardemoen kan man nå se ekte Edvard Munch-malerier på vei til tax free’en.
Mennesker ønsker å oppleve kunst på nært hold, ikke nødvendigvis oppsøke den i museer. Den er mer alminneliggjort ved at man kan oppleve den på farten – i våre daglige gjøremål. Fra T-banestasjoner til offentlige bygg. Gjennom sosiale medier har kunst også blitt gjort mer tilgjengelig. Man ser bilder fra alle verdenshjørner, kan følge fotografer eller billedkunstnere som inspirerer med sitt arbeid. Men hvilke konsekvenser får denne tilgjengeligheten av kunst for folk flest?

HØYE KRAV TIL HVORDAN VI HAR DET RUNDT OSS

Kan denne tilgangen på visuelle uttrykk opparbeide en sterkere kollektiv kritisk sans? Vil dette få oss til stadig å sette høyere krav til hvordan vi har det rundt oss, både hjemme og på arbeidsplassen. Man kan ikke lenger kjøpe ferdigkunst, av for eksempel søte klover i de store møbelkjedene, og vise dem stolt frem som verdig utsmykking.

Mange bedrifter ser verdien av å investere i hvordan de ansatte har det på arbeidsplassen, og de mest fremoverlente bedriftene konkurrerer om å tilby de
mest attraktive arbeidsmiljøene. Her skal man kunne jobbe fokusert, være sosial, jobbe godt sammen, kommunisere over landegrenser – og la seg inspirere.

Forskning viser at kunst på arbeidsplassen har positive effekter. Arbeidstagere føler seg verdsatt og inspirert, som igjen kan føre til økt arbeidsinnsats.
Flere bedriftsledere forstår dette, og bruker kunst og utsmykking til å skape gode miljøer som reflekterer og styrker en bedriftskultur.


Fotograf:Ole Marius Fossens H2O II Caroline hos Hotel Continental.Foto→Rune Baashus

KUNST OG UTSMYKKING KAN HEVE TOTALOPPLEVELSEN

Der møbler, farger og interiør er med på å skape en helhetlig god funksjon og ramme, vil et kunstverk kunne få folk til å reagere følelsesmessig. Man kan med kunst underbygge en ide eller tematikk i et interiør.

I jakten på egenart, er kunst et unikt virkemiddel. Et enkelt motiv kan forsterke interiørarkitektens ide og konsept, og bygge karakter til rommet og gi en helhetlig opplevelse. Mange oppdragsgivere er opptatt av å bruke mye penger på dyre designmøbler og påkostet belysning. Men kan glemme, eller ikke være bevisst på, at god kunst kan være meget viktig for å skape en identitet eller profil.

Du får kun én sjanse til å skape et førsteinntrykk
Kevin McCarthy

KUNSTUTSMYKKING SOM EN NATURLIG DEL AV INTERIØRARKITEKTENS VERKTØYKASSE

Det krever mye tid, kunnskap og ressurser å finne motiver som fungerer optimalt. Det flommer over av alternativer på nett, og det kan være vanskelig og tidkrevende å finne et passende kunstverk. Hos kunstgalleriene er terskelen ofte høy, både når det gjelder tiden man bruker, og kostnadene det innebærer for interiørarkitektens kunder. Utvalget hos hvert enkelt kunstgalleri vil også være begrenset.

Det er nettopp erfaringen fra samarbeidet med interiørarkitekter som har vært utgangspunktet for at Featuring Spaces har startet opp. I diskusjoner med interiørarkitekter har vi fått forståelse at større tilgjengelighet av kunst ville være nyttig og tidsbesparende. Målet har vært å skape et verktøy som muliggjør og forenkler utsmykking og valg og motiver, spesielt i profesjonelle sammenhenger.

Et motiv kan ikke definere et rom alene, men passe naturlig inn i et helhetlig konsept, skapt av interiørarkitekten. Det siste året har vi jobbet oss igjennom nærmere 30 000 motiver. Rundt 1700 utvalgte kunstverk står nå igjen på vår digitale plattform. Vi legger kontinuerlig til nye motiver i ulike sjangere for å holde basen oppdatert, og for å tilby en god bredde og variasjon. Flere etablerte og  nye talentfulle fotografer, illustratører og andre kunstnere er med på laget.


Interiørarkitekt i arbeid med Featuring Spaces.Foto→Rune Baashus
*Bilde Høyre side: Fotograf→Ole Marius Fossen Motiv→H2O II

OPTIMALISERT FOR PROSJEKTARBEID

Featuring Spaces er et prosjektverktøy. Man skal enkelt kunne finne, lagre og dele forslag til motiver med kunder eller samarbeidspartnere. I tillegg får man god oversikt over motiver, og dimensjoner som er valgt, med tilhørende priser.

I oppstarten av et prosjekt vil man ha mulighet til å inspirere en oppdragsgiver. Verktøyet kan hjelpe med å få visualisert muligheter og løsninger på en enkel og brukervennlig måte. Kunsten blir da en naturlig del av helheten av prosjektet som interiørarkitekten ønsker å skape.

V: Kunstneren Børge Bredenbekks Coltrane II i en Paris-leilighet.3D-rendering og design→3Destate.no
H: Fotograf Jannecke Sanne Normanns To My Deerest i miljø.Foto→Jannecke Sanne Normann

SKAP OMGIVELSER SOM BEGEISTRER

International Corporate Art og FotoPhono Imaging i Oslo står bak løsningen. Selskapene har begge 30 års erfaring fra utsmykking og kunstprosjekter på blant annet cruiseskip, hos bedrifter, restauranter, butikker og hoteller.

Featuring Spaces har derfor et nettverk av nye og etablerte kunstnere, og lang erfaring med utsmykking. Det er dette som er lagt til grunn for utviklingen og lanseringen av plattformen. Vi håper og tror at arbeidet med valg av kunst til utsmykking vil være enklere og mer oversiktlig. Utvelgelse av gode motiver som kan definere og forsterke et konsept – og kunne være en service overfor oppdragsgivere.

Målet er at utsmykking skal være gøy og inspirerende, og kanskje en naturlig del av arbeidet. Dette kan gi en mulighet for at kunstutsmykking kommer tidlig inn i arbeidsprosessen, og kan være med fra de første skissene på tegnebordet – både inn i prosjektene og ut i de fysiske rommene.


Kunstneren Andreas Englunds motiver, Flying & Shopping hengende i et møterom. 3D-rendering og design→3Destate.no

 

Artikkelen ble publisert i NIL Årbok 2018

Tekst: Einar Hatlo, Daglig leder Featuring Spaces

www.featuringspaces.com

@featuringspaces