Vis mine prosjektlister

Mine prosjektlister

Hjem / SenseIT / Arbeidsmiljø / Her skal det ikke kjøpes noe nytt…
Arbeidsmiljø, Populære innlegg

Her skal det ikke kjøpes noe nytt…

Av: SenseOn |
Legg til i liste

Legg til i prosjektliste

Avbryt

Prosjektliste oppdatert

Dette var beslutningen fra ledelsen i ett av Norges største mediehus.

En intern omorganisering har frigjort en hel etasje, et området som nå skal ommøbleres for å imøtekomme ansatte på en ny, frisk og tidsriktig måte –  lokalene skal inspirere til økt samarbeid og kreativitet.

Etter lengre tids nedstengelser, og Covid-hjemmekontor, har det oppstått helt nye forventninger til hva arbeidsplassen skal by på.

Ledelsen så også behovet for å skape en ny form for “attraktiv arbeidsplass”, som inspirerer nå når vi alle er på vei tilbake til kontoret. En arbeidsplass som også reflekterer de forventninger som ligger i tiden, om økt bærekraft.

Bærekraft skal ikke lenger bare være et begrep i en årsrapport, et internt klimaregnskap eller et begrep som benyttes i “glossy” ordelag på selskapets internettsider.
Ledelsen ønsket at bærekraft skulle være synlig i bedriftens fysiske profil, slik at en ny generasjon av ansatte kan ønskes velkommen i arbeidslokaler som gjenspeiler bedriftens bærekraftsmål.

At dette i tillegg vil resultere i betydelige besparelser for virksomheten, er en hyggelig bieffekt av ledelsens tydelig bærekraftsmål for prosjektet.

Ledelsen legger helt tydlige føringer for de ledige lokalene:

  • Det skal ikke kjøpes nye produkter
  • Ombruk skal prioriteres
  • Kjøp av brukt, kun der egne produkter ikke løser behovet

SenseOn ble spilt inn for å løse oppgaven.

Hva gjorde vi?

Ga kunden oversikt

For å gi kunden oversikt og kontroll over deres møbelressurser og verdiene de besitter, gjennomførte vi en kartlegging av alt av løst inventar og møbler.
En totaloversikt fra SenseOn inkluderer en erfarings- og kunnskapsbasert vurdering av møblenes kvalitet, verdi og antall, i tillegg til en vurdering av møblenes ombruksverdi, egnethet og anbefalte tiltak for vedlikehold/reparasjon og oppgraderinger.
Møbeloversikten blir registrert i vårt inventarsystem, og gjort digitalt tilgjengelig for kunden.

Gjennomgikk kundens behov

Vi hadde da et godt grunnlag for å kunne begynne å planlegge de nye lokalene, sammen med kunden og interiørarkitekt som er engasjert på prosjektet. Nå begynte jobben med å matche eksisterende møbler mot de spesifiserte behovene for lokalene.

Med vår møbeloversikt, og en detaljert gjennomgang av plantegning, de definerte funksjonsbehovene, og det ønskede estetiske uttrykket ble det enkelt å plassere eksisterende møbler inn i planen for de nye lokalene.

Prioriterte de rette tiltakene

Noen litt større tiltak ble raskt utpekt som viktige prioriteringer:

Kunden ønsket å redusere antall oppbevaring pr ansatt
Dette ble løst gjennom å re-designe eksisterende skyvedørsskap (2 personer) til nye låsbare personalskap for 6 personer.

Skapene blir nå bygget om og får en ny innvendig løsning, dører får nye freshe farger, og vi monterer nye låssystemer.

Vi utvikler også nå nye måter å farge-oppgradere oppbevaringsskap på, og forsker på metoder som vil gi tilfredstillende og varig kvalitet og uttrykk. Dette vil kunne spare miljøet for enormt mye avfall, som kommer kun fra kontorskap som kastes fordi fargen ikke lenger er tidsriktig eller egnet inn i nytt kontormiljø.


Et løft for sosiale soner
Sofaer og loungemøbler var av god kvalitet, så her anbefalte vi i hovedsak rensing av eksisterende møbler der hvor tekstilene allerede passet fint inn i den estetiske fargeprofilen.

Noen utvalgte sosiale soner skal få et ekstra løft, for de ansatte, og vi har derfor valgt ut noen loungemøbler som skal få et omtrekk.
Her jobber vi med arkitekten for å ta frem tekstiler som innehar de rette kvalitetene, og så vil vår møbeltapetserer få begynne med den spennende forvandlingen – og brukt blir så godt som nytt!

 

Kjøp av brukte møbler
Lokalene har blitt ombygget, og noen nye stillerom og et ekstra møterom har kommet til. Her mangler kunden passende møbler i sin egen portefølje, og vi tar derfor jobben med å skaffe brukte møbler som har egnet funksjon og kvalitet. I samråd med interiørarkitekten, finner vi gode løsninger for disse arealene, enten fra vår egen bruktmøbel portefølje eller hos noen av våre gode samarbeidspartnere.

Prosjektet er ennå i gang, og vi ser virkelig fram til å kunne vise dere det endelig resultatet både på dette prosjektet og flere vi jobber med.

Dette vil dokumentere den store verdien som ligger i å ta vare på det man har, både i et klimaperspektiv og et økonomisk perspektiv.

Bærekraftige kontormiljøer er fremtidens attraktive arbeidsplasser!