Vis mine prosjektlister

Mine prosjektlister

Hjem / SenseIT / Arbeidsmiljø / Høy kvalitet og funksjonelle løsninger – intervju med Linda Evensen
Arbeidsmiljø, Interiørarkitekten

Høy kvalitet og funksjonelle løsninger – intervju med Linda Evensen

Av: Dorthe Smeby |
Legg til i liste

Legg til i prosjektliste

Avbryt

Prosjektliste oppdatert

Linda Evensen er utdannet interiørarkitekt og møbeldesigner ved Kunsthøgskolen i Oslo, og har 26 års yrkeserfaring fra bransjen.

Karrieren inkluderer blant annet jobb i Snøhetta, hvor hun var ansatt i åtte år, før hun startet eget firma i 2003. Fra basen i Vibesgate i Oslo utføres prosjekter innen både offentlige oppdragsgivere og privatinnredninger, samt designoppdrag for ulike møbelprodusenter.

Her finner man blant annet interiørarkitektur utviklet for universitet, høyskole og bibliotek, samt kontor- og helsebygg og ambassader av ulik størrelse og kompleksitet.

– Hvordan går du frem når du skal begynne et prosjekt – kan du si litt om prosessen her fra konsept til utførelse?

– Innledningsvis i ethvert prosjekt er det viktig å få etablert godt og riktig ”klima” mellom oppdragsgiver og formgiver. Det bør etableres en felles forståelse, et felles mål og en felles visjon for prosjektet. Utforming av et prosjekt er en samarbeidsøvelse, og bør alltid begynne med å etablere en god dialog. Det er i samspillet og kommunikasjonen mellom oppdragsgiver, formgiver, utbygger, produsenter, leverandører, alle involverte parter, at gode løsninger oppstår.

Linda forteller at hun gjerne også begynner med en analyse av bruker- og funksjonskrav, for så å utarbeide et konsept mest mulig i samsvar med kravene og omsette konseptet til varige og funksjonelle løsninger i samarbeid med oppdragsgiver. På den måten er oppdragsgiver til alle tider delaktig i prosessen og vil føle større eierskap til prosjektet.

–Tilstedeværelse på byggeplass, tett samarbeid med og oppfølging av håndverkere, leverandører og andre samarbeidspartnere er viktig for å sikre løsninger og utførelser av høy kvalitet.

– Kan du si litt om elementene du legger vekt på i et privat hjem i forhold til i et offentlig lokale?

– Private oppdrag krever gjerne tettere oppfølging, man kommer tettere på oppdragsgiver og jobber ofte ned til minste detalj. Som for eksempel i hvilken skuff undertøyet skal ligge i soveromgarderoben og liknende. Innredning av private hjem blir naturlignok mer personlig og nære, og oppdragsgivers smak og preferanser kommer tydeligere frem. Man innreder med møbler og inventar med hjemlig preg og benytter i større grad tepper og tekstiler for å skape lunhet enn det i offentlige prosjekt.

– Innredning av et privat hjem og offentlig kontorlokaler er naturlignok vidt forskjellig, men inneholder allikevel noen felles elementer. Kontorlokaler bør innredes som en effektiv arbeidsplass, men samtidig gi rom for soner for avkobling og sosialt samvær med kollegaer. I de sosiale sonene anvendes ofte innredning som like gjerne kunne stått i private hjem, dette for å skape kontraster til kontorarbeidsplassene og variasjoner i uttrykk og innhold. Der hvor private hjem er mer personlige gjenspeiler og underbygger innredning  av offentlige kontorlokaler firmaets virksomhet og verdier.

 

– Hva vil du si er ditt drømmeprosjekt?

– Mitt drømmeprosjekt går ikke nødvendigvis på type prosjekt, men mer på innhold. Jeg er opptatt av å ha fokus på høy håndverksmessig kvalitet og utarbeidelse av varige og funksjonelle løsninger uansett oppdrag – det være seg en liten hytte på 40m2 eller et helsebygg på 16 000m2.

Det er innholdet som teller!